Zasady składania oraz rozpatrywania skarg reguluje:
- ustawa z dnia 27 lipca 2007r. Prawo o ustroju sądów powszechnych,
- rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 maja 2012r. w sprawie skarg i wniosków dotyczących działalności sądów powszechnych.
Powyższe uregulowania określają zakres i zasady rozpoznawania skarg:
- Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku, dotyczących działalności sądu, jest prezes sądu.
- Skargi i wnioski mogą być złożone pisemnie, w tym również za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także w formie ustnej do protokołu.
Adres sądu:
Sąd Rejonowy w Rzeszowie
ul. gen. Józefa Kustronia 4
35-303 Rzeszów
Adres e-mail: sekretariat@rzeszow.sr.gov.pl
Skargi i wnioski składane pocztą elektroniczną muszą zawierać imię i nazwisko wnoszącego oraz adres do korespondencji.
3. Do przyjmowania skarg i wniosków wnoszonych na piśmie wskazuje się pracowników Biura Podawczego Sądu Rejonowego w Rzeszowie.
Do przyjmowania skarg i wniosków wnoszonych za pomocą środków komunikacji elektronicznej wskazuje się pracownika w sekretariacie Prezesa Sądu Rejonowego w Rzeszowie.
Do przyjmowania skarg i wniosków wnoszonych ustnie do protokołu wskazuje się pracownika w sekretariacie Prezesa Sądu Rejonowego w Rzeszowie.
- W razie złożenia skargi lub wniosku ustnie przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, w którym zamieszcza się datę wniesienia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres skarżącego lub wnioskodawcy, zwięzłą treść skargi lub wniosku oraz w razie potrzeby sygnaturę akt sprawy, której dotyczy skarga lub wniosek. Protokół jest podpisywany przez skarżącego lub wnioskodawcę oraz pracownika przyjmującego skargę lub wniosek.
- Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.
- Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
- Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, a w szczególności sprawy, której dotyczą, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do uzupełnienia skargi lub wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania. Nieuzupełnienie braków w terminie powoduje pozostawienie skargi lub wnioski bez rozpatrzenia.
- Skargi, w zakresie dotyczącym działalności sądów, w dziedzinie, w której sędziowie i asesorzy są niezawiśli, nie podlegają rozpatrzeniu.
- Skargi lub wnioski dotyczące treści czynności sądu jeszcze niedokonanych, należących do dziedziny, o której mowa w art. 41a §2 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, podlegają niezwłocznemu przekazaniu do akt postępowania, którego dotyczą.
- Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę, z podaniem przyczyny pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
- Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 1 miesiąca od daty ich wpływu.
- Jeżeli skarga lub wniosek dotyczą działalności sądu okręgowego i sądu rejonowego, organem właściwym do rozpatrzenia jest prezes sądu okręgowego.
- Organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Prezesa Sądu Rejonowego w Rzeszowie jest Prezes Sądu Okręgowego w Rzeszowie.
- Skarga, w zakresie w jakim zawiera wniosek o pociągnięcie sędziów lub asesorów sądowych do odpowiedzialności dyscyplinarnej, podlega niezwłocznie przekazaniu właściwemu rzecznikowi dyscyplinarnemu albo zastępcy rzecznika dyscyplinarnego.